حقوق| مدرسه وکالت و تجارت |School of Law & Business
نفت , اقتصاد , تجارت بین الملل , شرکت های تجاری , بازرگانی بین المللی , مشاوره بازرگانی,مطالعات تخصصی حقوق تجارت,مقالات  
لوگوی ما

 مدرسه وکالت و تجارت

لطفا کد لوگوی وب را در وب خود قرار دهید. با تشکر
معرفی کتاب

کتاب مسئولیت مدنی شرکت های نفتی دولتی

کتاب اصول فقه مهارتی

کتاب جامع راهنمای اصول فقه

قانون
خــدمـاتـــــ آزمــــونـــــ هـــــای حــقــوقـــی وبــلاگـــــ مــدرســـه وکــالتــــ و تـجـارتـــ

خراسانیخدمات آزمون کارشناسی ارشد:

فقه را این گونه بخوانیم

نویسنده: علی خراسانی

منبع: رساله حقوق

دانشجوی دکتری حقوق خصوصی دانشگاه شهید بهشتی(رتبه ۲)؛

کارآموز قضائی


اکثر داوطلبان، ابتدا متن عربی را مطالعه کرده و سپس به ترجمه‌ی فارسی آن مراجعه می‌نمایند، بدون اینکه به آنچه که باید از متن برداشت شود، توجه کنند. چنین امری باعث می‌شود شخص پس از مطالعه‌ی یک یا چند باره‌ی مطالب، دارای حجم عظیمی از اطلاعات شود اما این اطلاعات آنچنان به هم ریخته و نابسامان است که کارایی خود را از دست می‌دهد.

درس متون فقه علی‌رغم دارا بودن ضریب «۱» در کنکور کارشناسی ارشد، از اهمیت بالایی برخوردار است. شاید بتوان مهم‌ترین دلیل آن را رغبت نداشتن دانشجویان به مطالعه‌ی مباحث این درس دانست که موجب می‌شود نمره‌ی اکتسابی در این درس به نحو قابل توجهی پایین باشد. از طرفی سئوالات درس مزبور بر خلاف سایر دروس، هم به زبان عربی هم فارسی و هم به صورت ترکیبی از فارسی و عربی مطرح می‌شود. این امر خود دشواری مطالعه و پاسخگویی به سئوالات درس متون فقه را دو چندان می‌نماید. بارها مشاهده شده که داوطلبان با انگیزه‌ی بالا شروع به مطالعه‌ی درس مذکور نموده‌اند اما پس از چندی این امر به رکود گراییده است.
مشکل اصلی که بنده نیز در ابتدای راه مطالعه‌ی درس متون فقه با آن مواجه بوده و بعدها در کلاس‌های درس در دانشجویان و داوطلبان مشاهده نمودم، به طور خلاصه عبارت از «عدم آشنایی با نحوه‌ی مطالعه‌ی این درس» می‌باشد. توضیح اینکه اکثر داوطلبان، ابتدا متن عربی را مطالعه کرده و سپس به ترجمه‌ی فارسی آن مراجعه می‌نمایند، بدون اینکه به آنچه که باید از متن برداشت شود، توجه کنند. چنین امری باعث می‌شود شخص پس از مطالعه‌ی یک یا چند باره‌ی مطالب، دارای حجم عظیمی از اطلاعات شود اما این اطلاعات آنچنان به هم ریخته و نابسامان است که کارایی خود را از دست می‌دهد. این وضعیت نظیر وضع خانه‌ای است که مملو از اسباب و اثاثیه‌ی مجلل و گرانقیمت است لیکن به دلیل بی‌نظمی و عدم انتخاب وسایل هماهنگ با یکدیگر، هیچ‌گاه زیبایی و جلوه‌ی مطلوبی نداشته و استفاده از تمامی ظرفیت آن امکان‌پذیر نیست.
بنابراین باید به دنبال راهی بود تا از میان انبوه اطلاعات موجود در متون فقهی، آنچه برای مقصود(کنکور کارشناسی ارشد) مورد نیاز است، برداشت شده و این اطلاعات به درستی در ذهن سامان‌دهی شوند. با نگاهی گذرا به سئوالاتِ چند سال اخیر کنکور می‌توان آنها را به دسته‌های ذیل تقسیم نمود:
۱- سئوالات ناظر به ترجمه و درک مطلب؛
۲- سئوالات ناظر به احکام معاملات(غیر عبادات) اعم از مسائل مورد اتفاق و مورد اختلاف فقها؛
۳- سئوالات ناظر به قسمت منازعات؛
۴- سئوالات ناظر به دستور زبان عربی از جمله اعراب کلمات، یافتن مرجع ضمیر و … .
به منظور کسب آمادگی در پاسخگویی به سئوالات مزبور، روش مطالعه‌ی ذیل پیشنهاد می‌شود:
۱٫ ابتدا ترجمه‌ی فارسی عبارت را، به اندازه‌ی یک پاراگراف یا یک یا چند خط، مورد مطالعه قرار داده و آن را نظیر متن حقوقی فارسی درک نمایید.
۲٫ سپس به معادل عربی متن مراجعه نموده و به سرعت آن را مطالعه کنید. اگر معنای کلمه یا عبارتی برایتان نا آشنا بود، معنای آن را از ترجمه‌ی فارسی بیابید.
۳٫ اگر در متن به نظرات مختلف اشاره شده بود، فقط نظرات شهید اول، شهید ثانی و مشهور فقها را به خاطر بسپارید. سایر نظرات را فقط مطالعه کنید. در صورتی که در کنکور از نظریات دیگر سئوال مطرح شود، این سئوالات به صورت ترجمه یا درک مطلب خواهد بود و جنبه‌ی حفظی ندارد.
۴٫ هر گاه در جملاتی از ضمایر به نحو کثیری استفاده شد، کمی تأمل نموده و در صدد یافتن مرجع ضمایر بر آیید.
۵٫ چنانچه بحث مورد مطالعه در زمره‌ی منازعات قرار داشت، به دو سئوال ذیل پاسخ دهید: اولاً مدعی و منکر چه کسی است؟ قول کدام یک مقدم می‌شود و دلیل آن چیست؟
به همین ترتیب کلیه‌ی متن کتاب را مورد مطالعه قرار دهید. در پایان منابع ذیل به عنوان منابع مطالعه و تست پیشنهاد می‌شود:
۱٫ ترجمه و تبیین لمعه، دکتر شیروانی
۲٫ شرح لمعه، دکتر امینی و آیتی به همراه ترجمه آن(فقه استدلالی، دکتر دادمرزی)
۳٫ ترجمه و تبیین شرح لمعه، دکتر شیروانی(مباحث عقود معین، نکاح، طلاق و حدود)
• منبع تستی: متون فقه، جلد آبی، کانون فرهنگی آموزش(قلم‌چی)



طبقه بندی: دپـارتــمــان فــقـه و اصــول، خدمات آزمون های حقوقی، منابع آزمون های حقوقی،
برچسب ها: خدمات آزمون های حقوقی مدرسه وکالت و تجارت، دپارتمان فقه و حقوق، راهنمای مطالعه متون فقه، ساده ساز متون فقه، تست های متون فقه کارشناسی ارشد، بانک سؤلات متون فقه کارشناسی ارشد + دکتری، راهنمای قبولی در کارشناسی ارشد،
[ چهارشنبه 11 اردیبهشت 1392 ] [ 11:07 ق.ظ ] [ مدرسه وکالت و تجارت ]
.: Web Themes By Ali Aminzadeh :.

درباره تارنما


www.rkz.ir
-----------------------------

سحرم دولت بیدار به بالین آمد
گفت برخیز که آن خسرو شیرین آمد
قدحی درکش و سرخوش به تماشا بخرام
تا ببینی که نگارت به چه آیین آمد

----------

آزادی بیان و ارائه فکر و عقیده از حقوق طبیعی هر انسان است.
این تارنما را ایجاد نمودم
تا آنچه از حقوق و تجارت در ذهن دارم
از عرصه اندیشه به میدان قلم بیاورم.
لذت تجارت به حدی است که فلسفه و سیاست روح مرا تعالی نمی دهد.
تجارت پایه و اساس
سعادت و خوشبختی هر جامعه است.
محمد بن عبدالله (ص) فرمود :
«اگر نان نبود،
ما نماز نمی خواندیم و روزه نمی گرفتیم».
تجارت را برگزیدم
تا دل و دین و دنیا نیز با من باشد.

روح الله خـلـجی

----------

Le régime juridique de l'Iran droit beaucoup à celui de la France. Le droit civil, le droit du commerce, le droit public, les notions utiles et fréquentes du droit pénal ainsi que les jurisprudences de la cour suprême de la France ont toujours été utilisés comme des modèles pour les juristes, les législateurs et les juges iraniens. L'école de droit et des affaires essaie d'introduire les lois et les jurisprudences françaises et promouvoir ainsi l'influence du régime juridique français sur celui de l'Iran
Rouhollah KHALAJI
Avocat et conseiller juridique

دوره های درسی
مطالب مهم
آزمون های حقوقی
موضوعات