حقوق| مدرسه وکالت و تجارت |School of Law & Business
نفت , اقتصاد , تجارت بین الملل , شرکت های تجاری , بازرگانی بین المللی , مشاوره بازرگانی,مطالعات تخصصی حقوق تجارت,مقالات  
لوگوی ما

 مدرسه وکالت و تجارت

لطفا کد لوگوی وب را در وب خود قرار دهید. با تشکر
معرفی کتاب

کتاب مسئولیت مدنی شرکت های نفتی دولتی

کتاب اصول فقه مهارتی

کتاب جامع راهنمای اصول فقه

قانون
هواپیما
قانون هواپیمایی کشوری

مصوب 1 مرداد ماه 1328
مجلس شورای ملی






توجه: درحال حاضر ، این قانون لازم الإجرا می باشد. در تیرماه 1392 لایحه قانون هوانوردی کشوری تدوین شد. اما این لایحه در مراحل ارسال به مجلس است و هنوز به تصویب قوه مقننه نرسیده است.



ماده 1 - منظور از هواپیما كه در این قانون ذكر می‌شود وسیله نقلیه‌ای است كه بتواند در نتیجه عكس‌العمل هوا خود را در فضا نگهدارد.
‌ماده 2 - این قانون مربوط به هواپیماهای كشوری است و شامل هواپیماهای نظامی نمی‌باشد.
‌ماده 3 - دولت حق حاكمیت مطلق و انحصاری در فضای بالای خاك كشور و بالای آبهای ساحلی آن را دارا می‌باشد.
‌ماده 4 - برای ایجاد و توسعه هواپیمایی كشوری دولت مكلف است:
‌الف - مؤسسات هواپیمایی كشوری را به منظور تأمین نیازمندی‌های حمل و نقل داخلی و خارجی مسافر و بار و محمولات پستی تشویق نموده‌توسعه دهد.
ب - خطوط هوایی داخلی را به نحوی كه نقاط مختلفه كشور بتواند از فوائد آن بهره‌مند گردد تنظیم و فرودگاههای لازم را تأسیس و وسایل مربوط‌به تأمین بی‌خطری پرواز هواپیماها را فراهم سازد.
ج - به مؤسسات هواپیمایی ایرانی مساعدت نماید تا سرویس‌های هوایی مورد نیاز كشور را به طریق غیر انحصاری تأسیس و دایر كنند.
‌د - به منظور بسط و تقویت روابط اجتماعی و اقتصادی ایران با سایر كشورهای جهان ارتباط هوایی را بر اساس معامله متقابله برقرار نموده و‌توسعه دهد.
‌ماده 5 - برای اجرای این قانون اداره مستقلی به نام اداره كل هواپیمایی كشوری در وزارت راه تأسیس می‌شود و اداره امور آن به عهده رییس كلی‌خواهد بود كه دارای سمت معاونت وزارت راه می‌باشد و با تصویب هیأت وزیران به فرمان همایونی برای مدت سه سال منصوب می‌گردد و پس از‌انقضاء مدت مزبور انتصاب او به نحو فوق قابل تجدید می‌باشد اداره مزبور در انجام وظایف خود از نظر مالی و استخدامی و اداری طبق مقررات‌مربوطه تحت نظر وزیر راه مستقلاً اقدام می‌نماید و سازمان آن به موجب تصویبنامه هیأت وزیران تعیین می‌شود وظایف عمده اداره مزبور به قرار زیر‌می‌باشد:
‌الف - ایجاد فرودگاهها و تأسیس و به كار انداختن دستگاههای هواشناسی و دستگاههای مخابراتی رادیویی و تلگرافی و تلفنی كه مخصوص‌تنظیم رفت و آمد هواپیماها و تأمین بی‌خطری پرواز آنها می‌باشد و به طور كلی هر نوع مساعدتی كه به منظور پیشرفت هواپیمایی كشوری و تأمین بی‌خطری پرواز لازم باشد.
ب - نظارت در فعالیت هواپیمایی كشوری طبق مقررات هواپیمایی به منظور جلوگیری از وقوع مخاطرات و رقابت‌های مضره بین متصدیان حمل‌و نقل هوایی و حفظ مصالح عمومی.
ج - تربیت متخصصین فنی هواپیمایی كشوری به وسائل مقتضی.
‌د - تشویق صنایع مربوط به هواپیمایی كشوری .
ه - مطالعات و تفحصات علمی و فنی در مسائل مربوط به هواپیمایی كشوری.
‌و - تهیه طرح موافقتنامه و قراردادهای هواپیمایی با دول خارجه كه طبق مقررات به وسیله دولت تقدیم مجلس شورای ملی می‌شود و شركت در‌كنفرانسها و سازمانهای هواپیمایی بین‌المللی با تصویب هیأت وزیران.
  ‌ماده 6 -شورایی به نام شورای عالی هواپیمایی كشوری در نخست وزیری تشكیل و دارای 11 نفر عضو به ترتیب زیر خواهد بود كه برای مدت سه‌سال انتخاب می‌شوند و انتخاب مجدد آنان بلامانع است.
1 - رییس كل هواپیمایی كشوری.
2 - یك نفر از اعضای عالی مقام هواپیمایی كشوری به انتخاب وزیر راه.
3 - یك نفر از قضات عالی مقام به انتخاب وزیر دادگستری.
4 - یك نفر از امرای نیروی هوایی شاهنشاهی به انتخاب وزیر جنگ.
5 - یك نفر نماینده عالی مقام از وزارت اقتصاد به انتخاب وزیر اقتصاد.
6 - یك نفر نماینده عالی مقام از وزارت كشور به انتخاب وزیر كشور.
7 - یك نفر نماینده عالی مقام از وزارت امور خارجه به انتخاب وزیر امور خارجه.
8 - یك نفر نماینده عالی مقام از سازمان برنامه به انتخاب مدیر عامل سازمان برنامه.
9 - یك نفر از اعضای اتاق بازرگانی تهران به انتخاب رییس اتاق.
10 - یك نفر از اعضای اتاق صنایع و معادن ایران به انتخاب رییس اتاق.
11 - یك نفر متخصص حقوق هوایی به انتخاب وزیر راه.
‌مدیر عالم شركت هواپیمایی ملی ایران و یك نفر نماینده از مؤسسات هواپیمایی خصوصی داخلی در جلسات شورا شركت نموده ولی حق رأی ندارند.
‌تبصره 1 - وظائف شورای عالی هواپیمایی كشوری به قرار زیر است:
‌الف - مطالعه و اظهار نظر در مسائل مربوط به هواپیمایی كشوری كه از طرف نخست‌وزیر به شورا ارجاع و یا یكی از اعضای شورا پیشنهاد نماید.
ب - اظهار نظر راجع به صدور پروانه بهره‌برداری هوایی یا الغاء یا توقیف موقت یا محدود ساختن اختیارات مندرج در پروانه كه طبق مقررات قانونی به‌شورا ارجاع می‌شود.
ج - تعیین و تصویب نرخ حمل و نقل هوایی مسافر و بار.
‌د - اظهار نظر راجع به لوایح قانونی مربوط به هواپیمایی كشوری و طرح موافقتنامه‌ها و قراردادهای بین‌المللی با دول خارجه كه به وسیله دولت تقدیم‌مجلسین می‌شود.
ه - تعیین خط مشی كلی هواپیمایی كشوری.
‌تبصره 2 - در مواردی كه وزارتخانه‌ها و ادارات دولتی و سازمانها و شركتهای وابسته به دولت مقرراتی تهیه و تنظیم می‌نمایند كه ممكن است به نحوی‌از انحاء با مسائل مربوط به هواپیمایی كشوری ارتباط پیدا كند موظفند قبلاً نظر شورای عالی هواپیمایی كشوری را جلب كنند.
‌تبصره 3 - عضویت شورای عالی هواپیمایی كشوری افتخاری است و از لحاظ انجام این وظیفه حقی به اعضاء پرداخت نمی‌شود.
‌تبصره 4 - آیین‌نامه شورای عالی هواپیمایی كشوری شامل طرز تشكیل جلسات و طریقه ارجاع امور به شورا و رسیدگی و اتخاذ تصمیم و سایر مسائل‌مربوط به طرز عمل شورا به وسیله شورا تنظیم و پس از تصویب هیأت وزیران به موقع اجرا گذاشته خواهد شد.

‌ماده 7 - هواپیمای ایرانی با رعایت قوانین و مقررات كشور در پرواز بر فراز ایران آزاد می‌باشد.
‌ماده 8 - هواپیمای خارجی می‌تواند با رعایت قوانین و مقررات كشور بر فراز ایران پرواز نماید یا در ایران فرود آید و مسافر و بار محمولات پستی یا‌یكی از آنها را پیاده و یا قبول نماید مشروط بر اینكه قبلاً اجازه دولت ایران تحصیل شده باشد یا به موجب قراردادی این اجازه داده شده باشد و دولت‌متبوع آن هواپیما همین حقوق را برای هواپیماهای ایرانی شناخته باشد.
‌ماده 9 - حمل و نقل بازرگانی مسافر و بار و محمولات پستی یا یكی از آنها از یك نقطه كشور به یك نقطه دیگر آن منحصر به هواپیمای ایرانی‌می‌باشد.
‌ماده 10 - اداره كل هواپیمایی كشوری می‌تواند در مواردی كه امنیت عمومی یا علل نظامی ایجاب می‌نماید با تصویب هیأت وزیران پرواز‌هواپیمای ایرانی یا خارجی را بر فراز قسمتی از خاك كشور ممنوع یا محدود یا مقید به شرایط خاصی بنماید.
‌ماده 11 - برای این كه هواپیمایی به تابعیت ایرانی شناخته شود باید در دفتر ثبت هواپیماها كه در اداره كل هواپیمایی كشوری نگهداری می‌شود به‌ثبت برسد.
‌شرایط ثبت هواپیما به قرار زیر است:
‌الف - هواپیما در كشور دیگری به ثبت نرسیده باشد و در صورتی كه قبلاً در ثبت كشور دیگر بوده از ثبت آن كشور خارج شده باشد.
ب - هواپیما به اتباع ایران اعم از شخص یا شركت متعلق باشد.
ج - اگر مالك هواپیما شركتی است تمام سرمایه شركت باید متعلق به اتباع ایران و اقامتگاه قانونی شركت در ایران باشد و در شركتهایی كه سرمایه‌آنها به صورت سهام یا قطعات سهام متساوی‌القیمه درآمده سهام شركت با اسم باشد پس از ثبت هواپیما گواهینامه ثبت و تابعیت ایرانی صادر و علائم‌ثبت و تابعیت تعیین می‌شود.
‌ماده 12 - هواپیمایی كه به تابعیت ایرانی شناخته شده در صورتی كه در كشور دیگری به ثبت برسد و یا مالك آن تغییر یا فوت كند یا تغییر تابعیت‌دهد و همچنین در صورتی كه یكی از شرایط ثبت مندرج در ماده 11 را فاقد شود ثبت هواپیما و همچنین گواهینامه ثبت و تابعیت آن از تاریخ وقوع‌یكی از علل فوق باطل می‌شود.
‌ماده 13 - هواپیمایی كه در دفتر ثبت هواپیماها به ثبت رسیده باشد در صورتی می‌تواند پرواز كند كه گواهینامه قابلیت پروازی كه مدت اعتبار آن‌منقضی نشده دارا باشد.
‌ماده 14 - هیچكس نمی‌تواند هواپیمایی را براند یا به سمت عضو هیأت رانندگی در هواپیما به هر نوع عمل مربوط به راندن هواپیما اقدام یا كمك‌نماید یا تعلیم خلبانی دهد مگر این كه گواهینامه فنی كه مدت اعتبار آن منقضی نشده دارا باشد.
‌ماده 15 - مرجع صدور هر گونه اجازه‌نامه مربوط به امور هواپیمایی كشوری و گواهینامه مربوط به متخصصین فنی هواپیمایی كشوری و پروانه‌مربوط به بهره‌برداری هوایی اداره كل هواپیمایی كشوری می‌باشد.
‌ماده 16 - اداره كل هواپیمایی كشوری می‌تواند در موارد تخلف از مقررات این قانون و آیین‌نامه‌های اجرایی آن صرف نظر از تعقیبات جزایی هر‌گونه اجازه‌نامه یا گواهینامه متخلف را لغو یا موقتاً توقیف نموده یا اختیارات مندرجه در آن را محدود سازد و همچنین پرواز هواپیمای متخلف را در‌صورتی كه محتمل خطر برای سرنشینان هواپیما یا اشخاص یا حیوانات روی زمین یا حدوث خسارتی برای اموال اعم از منقول یا غیر منقول باشد‌ممنوع سازد.
‌ماده 17 - برای این كه شخص طبیعی یا حقوقی بتواند در ایران به تصدی حمل و نقل بازرگانی هوایی اشخاص یا اشیاء مبادرت نماید باید تبعه ایران‌بوده و قبلاً پروانه بهره‌برداری هوایی از اداره كل هواپیمایی كشوری تحصیل كرده باشد این پروانه در صورتی داده می‌شود كه شورای عالی هواپیمایی‌كشوری بهره‌برداری هوایی تقاضا شده را منطبق با مصالح كشور و احتیاجات جامعه تشخیص دهد و اطمینان حاصل نماید كه تقاضاكننده قادر به انجام‌نوع بهره‌برداری هوایی مورد تقاضای خود به طرز اطمینان بخش می‌باشد.
‌در مورد شركتهای هواپیمایی برای صدور پروانه بهره‌برداری هوایی علاوه بر وجود شرایط فوق دارا بودن شرایط ثبت هواپیما مندرج در ماده 11 الزامی‌است.
‌برای هر نوع پرواز بازرگانی دیگر و همچنین تأسیس و دائر نمودن آموزشگاه به منظور تعلیم و تربیت متخصصین فنی هواپیمایی شرایط مندرجه در این‌ماده ضروری است ولی به جای پروانه بهره‌برداری هوایی اجازه‌نامه اداره كل هواپیمایی كشوری باید قبلاً تحصیل شده باشد.
‌ماده 18 - در صورتی كه دارنده پروانه بهره‌برداری هوایی یا سایر پروانه‌های مربوط به امور هواپیمایی كشوری شرایطی را كه برای تحصیل پروانه‌لازم بوده فاقد شود یا از انجام تعهداتی كه به موجب مندرجات پروانه به عهده گرفته تخلف نماید اداره كل هواپیمایی كشوری می‌تواند طبق نظر شورای‌عالی هواپیمایی كشوری بر حسب درجه اهمیت تخلف و تكرار آن پروانه او را لغو یا موقتاً توقیف نموده یا اختیارات مندرجه در آن را محدود سازد.
‌ماده 19 - هر وقت اداره كل هواپیمایی كشوری برای ایجاد فرودگاهها یا تأسیسات مربوط به هواپیمایی كشوری احتیاج به خریداری زمین یا‌ساختمان متعلق به دیگری پیدا كند می‌تواند طبق قانون راجع به احداث و توسعه معابر و خیابانها مصوب 23 آبان ماه 1312 شمسی اقدام نماید.
‌ماده 20 - اداره كل هواپیمایی كشوری می‌تواند از املاك عمومی یا خصوصی اعم از اراضی و ساختمانها برای بر قرار كردن وسائل مربوط به تأمین‌بی‌خطری پرواز هواپیماها مجاناً استفاده كند و حق عبور از آن املاك را برای به كار انداختن و نگاهداری وسائل مزبور خواهند داشت مشروط بر این كه‌مانع استفاده عادی از آن املاك نشود.
‌چنانچه در نتیجه بر قرار كردن با به كار انداختن با نگاهداری وسایل مذكور خساراتی وارد شود باید از طرف اداره كل هواپیمایی كشوری جبران گردد.
‌ماده 21 - دولت می‌تواند به پیشنهاد اداره كل هواپیمایی كشوری با صدور تصویبنامه ایجاد هر گونه ساختمان یا مانع دیگری را در فاصله معینی از‌حدود یك فرودگاه یا تأسیسات مربوط به تأمین بی‌خطری پرواز هواپیماها ممنوع یا محدود سازد مگر در صورتی كه ساختمان یا مانع مزبور موجد‌خطری به پرواز هواپیماها نگردیده و مورد موافقت اداره كل هواپیمایی كشوری قرار گرفته باشد چنانچه خسارتی مستقیماً و منحصراً در نتیجه این‌ممنوعیت یا محدودیت به كسی وارد گردد باید از طرف اداره كل هواپیمایی كشوری جبران شود.
‌در صورتی كه ساختمان یا مانع دیگری كه مطابق این ماده ممنوع یا محدود شده باشد در اطراف یك فرودگاه كشوری یا تأسیسات مربوط به تأمین‌بی‌خطری پرواز هواپیماها قبل از اجرای این قانون موجود بوده دولت می‌تواند مطابق ماده 19 برای برداشتن یا محدود ساختن آن اقدام نماید.
‌ماده 22 - آیین‌نامه‌های اجرایی این قانون شامل مقررات مربوط به پرواز هواپیماهای كشوری ایرانی و خارجی - تأمین بی‌خطری پرواز هواپیماها -‌فرودگاهها - ثبت و تابعیت هواپیماها - قابلیت پرواز هواپیما - گواهینامه‌های متخصصین فنی هواپیمایی - مؤسسات مربوط به تعلیم و تربیت‌متخصصین فنی هواپیمایی - كارخانه‌ها و تعمیرگاههای مربوط به هواپیمایی - حمل و نقل هوایی - سوانح هواپیمایی - مخابرات هواپیمایی و موارد‌توقیف موقت یا لغو هر گونه اجازه‌نامه یا گواهینامه یا پروانه صادره یا توقیف هواپیمای متخلف به وسیله اداره كل هواپیمایی كشوری تنظیم و پس از‌تصویب هیأت وزیران به موقع اجرا گذاشته خواهد شد.
‌ماده 23 - هر كس به قصد ایجاد خطر برای هواپیما یا سرنشینان آن علامت هواپیمایی تقلبی به كار برد به نحوی كه بتوان آن را علامت حقیقی‌مخصوص هواپیمایی تلقی نمود یا علامت هواپیمایی موجود را غیر قابل استفاده سازد یا مانعی در مقابل هواپیما ایجاد یا اطلاع غلط دهد یا هر گونه‌عملی به منظور ایجاد خطر برای هواپیما یا سرنشینان آن انجام بدهد به حبس تأدیبی از شش ماه تا سه سال محكوم خواهد شد و در صورتی كه از عمل‌او قتل یا جرح واقع شود مرتكب به مجازاتی كه برای نفس جرم مزبور مقرر است نیز محكوم خواهد گردید و مجازات اشد قابل اجرا است.
‌ماده 24 - هر كس عالماً هواپیمایی را كه دارای علائم ثبت و تابعیت مجعول باشد براند و همچنین هر كس عالماً هواپیمایی را كه بدون حق علامت‌تابعیت ایران به آن نصب شده در خارج از ایران براند به حبس تأدیبی از شش ماه تا سه سال محكوم خواهد شد.
‌ماده 25 - هر كس عالماً هواپیمایی را كه فاقد علائم ثبت و تابعیت بوده براند به حبس تأدیبی از سه ماه تا یك سال محكوم خواهد شد.
‌ماده 26 - در مواردی كه پرواز هواپیما بر فراز ایران مشروط به تحصیل اجازه قبلی از دولت است هر كس عمداً بدون داشتن اجازه هواپیمایی را بر‌فراز ایران براند و همچنین در مواردی كه مطابق مقررات این قانون پرواز هواپیما بر فراز قسمتی از خاك كشور ممنوع یا محدود یا مقید به شرایط خاصی‌باشد عمداً هواپیما را بر فراز مناطق ممنوعه براند یا بدون رعایت محدودیت‌ها یا شرایط مقرره پرواز كند به جزای نقدی از دو هزار تا بیست هزار ریال یا‌به حبس تأدیبی از دو ماه تا یك سال یا به هر دو مجازات محكوم خواهد شد و اگر به موجب قوانین دیگری مجازات شدیدتری برای این عمل مقرر‌شده باشد مجازات اشد قابل اجرا است.
‌ماده 27 - هر كس با هواپیمای خارجی به قصد حمل و نقل بازرگانی از یك نقطه كشور به یك نقطه دیگر آن مسافر و بار و محمولات پستی یا یكی‌از آنها را حمل كند به جزای نقدی از دو هزار تا بیست هزار ریال یا به حبس تأدیبی از دو ماه تا یك سال یا به هر دو مجازات محكوم خواهد شد.
‌ماده 28 - اشخاص زیر به جزای نقدی از یك هزار تا ده هزار ریال یا به حبس تأدیبی از دو ماه تا شش ماه یا به هر دو مجازات محكوم خواهند شد:
‌الف - هر كس بدون داشتن پروانه بهره‌برداری هوایی به تصدی حمل و نقل بازرگانی هوایی اشخاص یا اشیاء مبادرت ورزد.
ب - هر كس بدون داشتن اجازه‌نامه از اداره كل هواپیمایی كشوری به هر نوع پرواز بازرگانی دیگر یا تأسیس و دائر نمودن آموزشگاه به منظور تعلیم‌و تربیت متخصصین فنی هواپیمایی عمل نماید.
ج - هر كس بدون داشتن گواهینامه فنی هواپیمایی را براند یا به سمت عضو هیأت رانندگی در هواپیما به هر نوع عمل مربوط به راندن هواپیما‌اقدام یا كمك نماید یا تعلیم خلبانی دهد.
‌د - هر كس هواپیمایی را براند كه فاقد گواهینامه قابلیت پرواز بوده یا مدت اعتبار گواهینامه مزبور منقضی شده باشد.
‌ماده 29 - روابط حقوقی بین اشخاصی كه در داخل یك هواپیمایی كه بر فراز ایران پرواز می‌نماید قرار دارند در اموری كه از لحاظ حق حاكمیت‌ارضی اصولاً مشمول قوانین محلی است تابع قانون كشور متبوع آن هواپیما می‌باشد.
‌ماده 30 - مقررات جزایی ایران نسبت به جرائمی كه داخل یك هواپیمای ایرانی در خارج از ایران ارتكاب شود وقتی اجرا می‌شود كه متهم در ایران‌دستگیر شده باشد و متهم تبعه خارجی برای تعقیب به كشور خارجی رد نشده یا در موردی كه متهم به علت ارتكاب آن جرم به ایران مسترد شده باشد.
‌ماده 31 - به جنحه و جنایاتی كه در داخل هواپیمای خارجی حین پرواز ارتكاب شود در صورت وجود یكی از شرائط ذیل محاكم ایران رسیدگی‌خواهند كرد:
‌الف - جرم مخل انتظامات یا امنیت عمومی ایران باشد.
ب - متهم یا مجنی‌علیه تبعه ایران باشد.
ج - هواپیما بعد از وقوع جرم در ایران فرود آید.
‌در هر یك از موارد بالا رسیدگی در دادگاه محلی كه هواپیما در آن محل فرود آمد یا دادگاه محلی كه متهم در آن دستگیر شود به عمل خواهد آمد.
‌ماده 32 - در موردی كه جنحه یا جنایاتی داخل یك هواپیما كه بر فراز ایران پرواز می‌كند یا داخل یك هواپیمای ایرانی در خارج از ایران ارتكاب‌شود فرمانده هواپیما مكلف است تا زمانی كه مداخله مأمورین صلاحیتدار میسر باشد طبق مقررات قانون اصول محاكمات جزایی تفتیشات و تحقیقات‌مقدماتی را به عمل آورده دلائل و مدارك جرم را جمع‌آوری و تأمین نماید و در صورت لزوم می‌تواند موقتاً مظنونین به ارتكاب جرم را توقیف كند‌مسافرین و اعضای هیأت رانندگی را تفتیش و اشیایی را كه ممكن است دلیل جرم باشد توقیف نماید.
‌در مورد این ماده فرمانده هواپیما برای تفتیش جرم و تحقیقات مقدماتی از ضابطین دادگستری محسوب می‌شود و كلیه وظایفی را كه به موجب فصل‌دوم قانون اصول محاكمات جزایی برای كمیسرهای شهربانی مقرر است عهده‌دار می‌باشد.
‌ماده 33 - در مورد ماده 32 پس از فرود آمدن هواپیما فرمانده هواپیما باید گزارش كتبی راجع به موضوع جرم و اقدامات مقدماتی كه به عمل آورده است‌تنظیم و با اداره كل هواپیمایی كشوری ارسال دارد. بعلاوه در صورتی كه هواپیما در ایران فرود آید فرمانده هواپیما مكلف است فوراً وقوع جرم و نتیجه‌تفتیشات و تحقیقات و اقداماتی را كه به عمل آورده به دادستان محل فرود آمدن هواپیما یا قائم مقام او اطلاع داده متهم یا مظنون را با دلائل و مدارك‌جرم به دادستان یا بازپرس تسلیم و از مداخله خودداری كند و در موردی كه هواپیمای ایرانی بعد از وقوع جرم در خارج از ایران فرود آید فرمانده‌هواپیما باید مراتب را به اطلاع كنسول ایران كه در حوزه او هواپیما فرود آمده رسانیده و از او كسب تكلیف كند.
‌ماده 34 - تخلف از مقررات آیین‌نامه‌های اجراء احكام این قانون موجب كیفرهایی است كه حداكثر آن نباید از ده هزار ریال جزای نقدی و دو ماه‌حبس تأدیبی تجاوز نماید. میزان مجازات هر یك از انواع تخلفات در آیین‌نامه‌ای كه به پیشنهاد وزارتین دادگستری و راه به تصویب هیأت وزیران رسیده‌باشد تعیین خواهد شد.
‌ماده 35 - رسیدگی به جرائم مذكور در این قانون در مراحل كیفری و دادگاه‌های صلاحیتدار فوراً و خارج از نوبت به عمل خواهد آمد.
‌چون به موجب قانون مصوب 28 تیر ماه 1328 اجازه اجرای لایحه هواپیمایی كشوری پس از تصویب كمیسیونهای راه و دادگستری مجلس داده شده‌است بنا بر این قانون مزبور كه مشتمل بر سی و پنج ماده و به تصویب كمیسیونهای نامبرده رسیده قابل اجرا است.






طبقه بندی: قانون، حقوق حمل و نقل (دریایی، ریلی، هوایی، جاده ای)، حقوق هوا و فضا، حقوق جزا و جرم شناسی، کیفرشناسی، صنعت و حقوق، سیاست و حقوق، شبکه ویدئویی مدرسه وکالت و تجارت، SLB Video Network، گالری (عکس،فیلم،صدا)،
برچسب ها: قانون هواپیمائی کشوری، گالری عکس هواپیما، عکس هواپیماهای تشریفاتی، قانون صنعت هوانوردی، عکس هواپیمای ایرباس، AIRBUS، حقوق حمل و نقل هوائی،
[ شنبه 25 آبان 1392 ] [ 02:17 ب.ظ ] [ مدرسه وکالت و تجارت ]
.: Web Themes By Ali Aminzadeh :.

درباره تارنما


www.rkz.ir
-----------------------------

سحرم دولت بیدار به بالین آمد
گفت برخیز که آن خسرو شیرین آمد
قدحی درکش و سرخوش به تماشا بخرام
تا ببینی که نگارت به چه آیین آمد

----------

آزادی بیان و ارائه فکر و عقیده از حقوق طبیعی هر انسان است.
این تارنما را ایجاد نمودم
تا آنچه از حقوق و تجارت در ذهن دارم
از عرصه اندیشه به میدان قلم بیاورم.
لذت تجارت به حدی است که فلسفه و سیاست روح مرا تعالی نمی دهد.
تجارت پایه و اساس
سعادت و خوشبختی هر جامعه است.
محمد بن عبدالله (ص) فرمود :
«اگر نان نبود،
ما نماز نمی خواندیم و روزه نمی گرفتیم».
تجارت را برگزیدم
تا دل و دین و دنیا نیز با من باشد.

روح الله خـلـجی

----------

Le régime juridique de l'Iran droit beaucoup à celui de la France. Le droit civil, le droit du commerce, le droit public, les notions utiles et fréquentes du droit pénal ainsi que les jurisprudences de la cour suprême de la France ont toujours été utilisés comme des modèles pour les juristes, les législateurs et les juges iraniens. L'école de droit et des affaires essaie d'introduire les lois et les jurisprudences françaises et promouvoir ainsi l'influence du régime juridique français sur celui de l'Iran
Rouhollah KHALAJI
Avocat et conseiller juridique